Eten bezorgen met een lege maag

Gemak dient de mens, dat geldt in tijden van corona misschien nog wel meer dan anders. Apps om boodschappen en maaltijden te laten bezorgen waren de laatste jaren al flink in opkomst in Brazilië. Maar nu kun je vooral rond lunchtijd echt niet meer om de bezorgers heen. Zij aan zij staan ze bij de stoplichten in mijn woonplaats São Paulo te wachten. Met op hun rug of achter op hun brommers boxen vol met heerlijk eten.

“Het zijn maaltijden die wij nooit eten”, vertelt maaltijdbezorger Paulo Lima me als ik hem thuis opzoek. “Filet mignon bijvoorbeeld. Of soms bestelt iemand carpaccio. Iets dat ik nog nooit had gezien. Als bezorgers kennen we de geur van alle maaltijden, maar geproefd heb ik ze nog nooit.”

Net als de meeste maaltijdbezorgers verdient hij zelf zo weinig dat eten er tijdens de lange werkdagen van minstens twaalf uur vaak bij inschiet. Omdat de bezorgers geen geld hebben om onderweg eten te kopen. Of omdat ze het zich simpelweg niet kunnen veroorloven om pauze te nemen. Paulo: “Je bezorgt de hele dag filet mignon en als je thuiskomt eet je pasta met worst. Als dat er al is.”

Dat de apps tijdens de coronacrisis alleen maar populairder zijn geworden, daar profiteren uiteindelijk alleen de bedrijven van. Voor de bezorgers is het juist nog moeilijker geworden om rond te komen, omdat hun aantal enorm gegroeid is. Voor wie zijn baan verliest in Brazilië, maar nog wel een brommer of motor heeft, is dit namelijk vaak de enige manier om nog wat geld te verdienen. Bij bezorgdienst iFood zou er zelfs een wachtlijst van honderdduizenden mensen zijn die staan te trappelen om te beginnen.

Maar hoe meer bezorgers, hoe minder ritjes ze per dag toegewezen krijgen en dus wordt er minder verdiend. Bovendien worden de bezorgers slecht beschermd bij ongevallen en tegen het coronavirus. Voor mondkapjes en handgel moeten de meesten zelf zorgen.

Vorige maand werd er daarom gestaakt door een deel van de bezorgers. Zij eisen betere arbeidsvoorwaarden en een betere beloning. Toch besloten veel collegabezorgers hun mond te houden. Sommigen vonden dat de protesten teveel een politiek karakter kregen en dat ligt zeer gevoelig in Brazilië op dit moment. Anderen waren waarschijnlijk bang dat ze straks helemaal geen inkomsten meer zouden hebben. Het lijkt er namelijk op dat bezorgers die deelnemen aan de protesten daarna door de apps geblokkeerd werden. Zo ontvangt Paulo nu helemaal geen bestellingen meer.

Maar of het als klant nu beter is om de apps wel of niet te gebruiken, daar ben ik nog steeds niet uit. Ik geef de bezorgers die aan de deur komen in ieder geval een dikke fooi. Gelukkig lijken steeds meer Brazilianen dat te doen, als ik de officiële cijfers mag geloven. Sommigen bestelden zelfs een extra maaltijd voor de bezorgers. Zodat ze in ieder geval met een volle maag verder konden werken.

Deze column verscheen op 27 augustus 2020 op de website van RTL Nieuws


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s