In Brazilië ontstond deze week grote ophef over twee T-shirts van Adidas. Het sportmerk besloot alvast in de WK-stemming te komen, maar de manier waarop schoot sommige mensen in het verkeerde keelgat. De shirts zouden namelijk veel te seksueel getint zijn.
Op het ene T-shirt staat de tekst ‘Lookin’ to score Brazil‘ met daarbij een afbeelding van een dame in bikini. Op het andere T-shirt staat ‘I love Brazil’, waarbij het hartje dat het woord ‘love’ moet uitbeelden vooral doet denken aan twee billen met een tangaslipje.

De Braziliaanse overheid was not amused. Brazilië wil namelijk juist de strijd aangaan met het sekstoerisme in het land. En het beeld dat Adidas op de shirtjes schetst past daar niet bij. President Dilma Rousseff stuurde als reactie dan ook de volgende tweet de wereld in: “Brazilië is blij om toeristen te ontvangen tijdens het WK, maar het land is ook klaar om de strijd tegen sekstoerisme aan te gaan.”
Sekstoerisme is een serieus probleem in Brazilië, waar helaas ook veel minderjarige meiden in de prostitutie belanden. Ik geef de Braziliaanse overheid dan ook groot gelijk dat ze dit probleem proberen aan te pakken. Maar begint een betere wereld niet bij jezelf?
Want hoewel ik de T-shirts smakeloos en seksistisch vind, en de strijd tegen het sekstoerisme zeker steun, is de reactie van de overheid eigenlijk nogal hypocriet. Want waar je ook kijkt in dit land, overal zie je billen. En dan heb ik het niet over een hartje dat aan een achterwerk doet denken.
Deze week barst het carnaval hier weer los. En dat betekent dat carnavalskoninginnen op naaldhakken op de nationale televisie hun billen heen en weer zullen schudden voor de camera. Op diezelfde nationale televisie is elke zondagavond bovendien een televisieshow te zien, waarbij een wat oudere presentator in lelijke trui staat te presenteren terwijl tientallen dames in bikini achter hem poseren. Over bikini’s gesproken: die zijn hier bijna niet in een normaal, bilbedekkend formaat te verkrijgen. Verder is er natuurlijk nog de Miss Bumbum-verkiezing, waarbij elk jaar de mooiste billen van het land worden gekozen. En je hoeft maar een willekeurig lokaal sufferdje open te slaan en je kijkt tegen een welgevormd achterwerk aan.
Zo kan ik nog wel even doorgaan. Want Brazilianen zijn nu eenmaal gek op billen. Op zich niets mis mee natuurlijk. Ik denk dat menig Nederlandse man ze groot gelijk geeft. Maar het imago dat dat oplevert, van een seksueel losbandig land, daar zijn de Brazilianen dan weer minder blij mee.
Adidas haalt de shirts nu uit de verkoop. De Braziliaanse overheid kan dus opgelucht ademhalen. Maar of het daadwerkelijk iets oplevert? Als de overheid het imago van Brazilië echt wil veranderen, dan kan ze er beter voor zorgen dat de carnavalskoninginnen wat meer aantrekken. Maar ja, dat kost vast stemmen onder de mannelijke bevolking. Want aan die billen mag je niet komen.
Deze column verscheen op 27 februari 2014 op de website van RTL Nieuws.